چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳
مطالب ویژه

بازار کتاب و صدرنشینی انگیزشی‌ها

بازار کتاب و صدرنشینی انگیزشی‌ها

نگاهی به پرفروش‌های بازار کتاب در سال گذشته

 

تاگور: به عقیده‌ کرم بسیار عجیب و احمقانه است که انسان کتاب‌هایش را نمی‌خورد.


مجله لاهیجان ـ یاسمن ابراهیمی: ‎‎شاید افراد کتاب‌خوان بارها با این سوال مواجه شده‌اند که «‎برای چه کتاب می‌خوانی؟» قطعاً ‎مطالعه نوعی سرگرمی است و درواقع کتاب‌خوا‌ن‌ها از میان این همه سرگرمیجات، کتاب و کتاب‌خوانی را انتخاب می‌کنند. همچنین فرصت تجربه موقعیت‌های مختلف را برای ما فراهم می‌کند. ما از طریق یک کتاب کوچک می‌توانیم با مفاهیم و تصاویر عینی و ذهنی فراوانی چالش کنیم. درواقع کتاب، مفاهیم، تصاویر و تجربیات فراوانی را به‌ شکل فشرده و ام‌پی‌تری با حجمی کم و هزینه‌ای پایین در اختیار ما قرار می‌دهد. کتاب به شکلی سخاوت‌مندانه، داده‌های فراوانی برای ما فراهم می‌کند و با منشی متواضعانه به نزد ما می‌آید. ‎انسانی که به معنی واقعی کلمه درگیر چالشی به نام مطالعه می‌شود دیگر نگاهی ساده و گذرا به پدیده‌ها ندارد. هر پدیده‌ای برایش لایه‌های متعددی می‌یابد که باید موشکافانه‌ و عمیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. ‎دوستی در جایی می‌گفت ‎جسم ما و حتی تمام لوازم و ابزارهای زندگی ما، به مراقبت و تقویت نیاز دارند. می‌گویم ‎فکر ما هم بیشتر از هر داشته‌ای در این دنیا به غذا نیاز دارد، ‎و بهترین غذای فکر ما، کتاب است. ‎ما کتاب می‌خوانیم، چون فکر ما تشنه است و به فهم و نور جدید، نیاز دارد! ‎کتاب‌ها نه یک درمان بلکه شبیه به اکسیری هستند که بسیاری از غیرممکن‌ها را ممکن می‌کنند. مثلاً کافی است جستجویی درباره تاثیر مطالعه روی بدن داشته باشید تا ببینید کتاب‌خوانی چطور مشکلاتی مثل بی‌خوابی، افسردگی و ضعف حافظه را برطرف می‌کند. ‎زیاد گفته‌اند، اما واقعاً چنین است که کتاب یکی از  همراهان واقعی انسان است و همیشه می تواند دوستی خود را به ما نشان دهد. به این هدف که در شروع سال جدید، دفتر کتاب‌های خوانده شده سال قبل را ببندیم، اینجا تعدادی از کتاب‌های پرفروش سال ۱۴۰۰ را باهم مرور می‌کنیم.


آیشمن در اورشلیم؛ اثر نظریه‌پرداز سیاسی، هانا آرنت است که پس از نیم‌قرن به فارسی ترجمه شده است. کتابی که در آن نویسنده به محاکمه آدولف آیشمن ـ از سران نیروی مخفوف اس‌اس و اجراکنندگان راه‌حل نهایی در جنگ جهانی دوم ـ می‌پردازد. آرنت در دادگاه حضور داشت و از نزدیک محاکمه آیشمن را دنبال می‌کرد. به طور کلی می‌توان گفت نویسنده در کتاب آیشمن در اورشلیم به این موضوع می‌پردازد که «آیا ممکن است کسی بی‌آنکه شرور باشد، مرتکب شرارت شود؟»

کاهن معبد جینجا؛ سفرنامه کاهن معبد جینجا که روایت وحید یامین‌پور از سفرش به ژاپن، کشور «آفتاب تابان» است، مخاطب را با زوایای جدیدی از این کشور آشنا می‌کند. یامین‌پور پیش از سفرش به ژاپن، چشم‌بادامی‌ها، اوشین، هانیکو، تلفن پاناسونیک، شکوفه‌های گیلاس، سنجاب‌های پرنده، ربات‌های انسان‌نما، هوندا ۱۲۵، سوشی، ای‌کیوسان و سوباسا را در ذهن دارد، اما پس از سفر طور دیگری به ژاپن و مردمانش نگاه می‌کند. کاهن معبد جینجا را به لحاظ روانیِ زبان و سادگیِ گفتار و انتقال مفاهیم می‌توان تحسین کرد.

هنر شفاف اندیشیدن؛ این کتاب نوشته رولف دوبلی و شامل مواردی است که تحت عنوان خطاهای ذهنی شناخته می‌شوند. در واقع ما در طول فرآیندهای مختلف ذهنی از جمله تصمیم گرفتن، انتخاب کردن و… دچار خطاهایی می‌شویم که بعضا حتی چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم. این کتاب مناسب کسانی است که در کار یا زندگی به اطلاعات روان‌شناختی نیاز یا علاقه دارند و می‌خواهند خطاهای شناختی ذهن انسان را بشناسند. کتاب هنر شفاف اندیشیدن به عنوان منبع اصلی برای مطالعه علمی پیشنهاد نمی‌شود، اما برای عموم که به دنبال یک کتاب جامع با لحنی غیر تخصصی هستند، خواندن یک بار این کتاب می‌تواند مفید واقع شود.

کتاب ۱۹۸۴؛ این رمان مهم جرج اورول که اولین بار اواسط قرن بیستم منتشر شد، چند دهه است که کتابی برجسته در محافل ادبی جهان محسوب می‌شود و مطبوعات انگلیسی آن را «کتاب برجسته عصر » لقب داده‌اند. دنیای ترسناکی که جرج اورول در رمان ۱۹۸۴ به تصویر کشیده از سه کشور بزرگ، مقتدر و بی‌رحم تشکیل شده است که دائما در جنگ باهمدیگر هستند: اوشینیا، اوراسیا، ایستیشیا؛ و داستان کتاب ۱۹۸۴ در لندن، یکی از شهرهای بزرگ اوشینیا اتفاق می‌افتد. دولت مرکزی اوشینیا یک دولت تمامیت‌خواه است که همه‌چیز را کنترل می‌کند و به شما می‌گوید که چه کاری انجام دهید، کجا حضور داشته باشید، با چه کسانی صحبت کنید، اوقات فراغت خود را چگونه سپری کنید، به چه چیزی فکر کنید، به چه چیزی باور داشتید باشید و خلاصه به معنای واقعی کلمه همه‌چیز را کنترل می‌کند و زیر نظر دارد. حال اگر از فردی خلافی سر بزند، آن فرد ناپدید خواهد شد. این خلاف شامل هرکاری و هرچیزی است که به نفع حزب نباشد. یعنی شما حتی اگر در ذهن خود از حزب تنفر داشته باشید و چهره شما این موضوع را نشان دهد، شما دچار جنایت فکر و جنایت چهره شده‌اید.

تخت خوابت را مرتب کن؛ ویلیام اچ. مک ریون، ژنرال بازنشسته‌ نیروی دریایی آمریکا در کتاب تختخواب خودت را مرتب کن، به بیان ده درسی که در تمرینات نیروی دریایی یاد گرفته، می‌پردازد. این کتاب از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز و درباره چیزهای کوچکی‌ست که می‌توانند زندگی‌ و شاید دنیا را تغییر دهند. نویسنده درمورد کتابش می‌گوید این درس‌ها و تجربیات ساده را در تمرینات نیروی دریایی کسب کردم و هر ده درس در مقابل چالش‌های زندگی اهمیتی یکسان دارند. این مهم نیست که شما در چه مرحله‌ای از زندگی و دارای چه جایگاهی در جامعه باشید. در سه سال گذشته، بارها و بارها مردم در خیابان جلویم را گرفتند تا داستان‌شان را برایم تعریف کنند. همه آن‌ها می‌خواستند بیشتر در این‌باره بدانند که چطور این ده درس، زندگی‌ام را شکل داده و دوست داشتند افرادی را بشناسند که در دوران حرفه‌ای الهام‌بخش من بودند. این کتاب کوچک، تلاشی برای انجام این مهم است. هر فصل متن کوتاهی را در بر گرفته که حاوی یکی از همین درس‌هاست.

خودت را به فنا نده؛  کتاب خودت را به فنا نده یکی از بهترین آثار گری جان بیشاپ نویسنده و پژوهشگر اسکاتلندی است. این کتاب در واقع یک دستورالعمل برای بهتر کردن زندگی است. نویسنده در همان ابتدای کتاب به ما می‌گوید که اصلاً نیازی نیست که همیشه سرمان در این کتاب باشد و همیشه این کتاب را بخوانیم، ولی هرگاه در زندگی به چالش یا مشکلی برخوردیم یا می‌خواستیم خودمان را اصلاح کنیم، تغییر دهیم یا در جهت بهتر کردن خودمان گام برداریم می‌توانیم از نکات موجود در این کتاب بهترین استفاده ممکن را ببریم. گری جان بیشاپ کتاب خود را به یک سکوی پرتاب برای خواننده تشبیه می‌کند.

خودت باش دختر؛ اثر ریچل هالیس، این کتاب در زمینه رشد و توسعه فردی نوشته شده و نقطه کانونی آن، عزت نفس است. شاید در نگاه اول این کتاب مخصوص دختران و بانوان باشد ولی وقتی نگاهی به فهرست و محتوای آن بیندازید، متوجه خواهید شد که آقایان هم می‌توانند این اثر ارزشمند را مطالعه و از مطالب مفید آن استفاده کنند. خودت باشد دختر سه بخش زندگی ریچل را به معرفی می‌گیرد؛ کودکی، نوجوانی و زندگی بعد از ازدواج. هدف اصلی این کتاب تشویق زنان و دختران است به اینکه خود را با شمایل و ظواهری که دارند، یعنی آنچه که هستند بپذیرند و برای پیشرفت خود هیچ‌گاه دست از تلاش برندارند.

جز از کل؛  نخستین رمان استیو تولتز نویسنده‌ استرالیایی است که نوشتنش پنج سال طول کشید و بعد از انتشار، نامزد دریافت جایزه‌ بوکر شد. رمان جز از کل که با روایت جَسپر دین شروع می‌شود، یک داستان پدر و پسری است؛ پدر و پسری که نوع نگاه، طرز فکر و دیدگاهشان با هم متفاوت است اما با این حال شباهت‌هایی نیز با همدیگر دارند. او نگران است که روزی شبیه پدرش، مارتین و یا عمویش، تری شود. در قسمت ابتدایی کتاب ماجراهای زندگی مارتین را می‌شنویم؛ از ازدواج کردنش تا به دنیا آمدن جسپر و سفر به جایی دیگر و بازگشت به استرالیا. همانطور که گفتیم این بخش را از زاویه‌دید پسرش می‌خوانیم که براساس یادداشت‌های پدرش برای ما روایت می‌شود.

فقط ساکت شو و انجامش بده؛ برايان تريسي در این کتاب روشی ساده، عملي و اثبات‌شده هفت‌ قسمتي را با شما به اشتراک خواهد گذاشت تا در چند ماه و چند سال آينده به موفقيت‌هايي دست پيدا کنيد که از موفقيت‌هايي که اغلب مردم در طول مدت عمرشان بدست مي‌آورند بيشتر است. می‌توان گفت که یکی از محورهای اصلی کتاب فقط ساکت شو و کارت رو انجام بده پاسخ به این سوال است که «چرا بعضی از مردم موفق‌تر از دیگرانند؟» اساس موفقیت بر واژه‌هایی نیست که شما می‌گویید، واژه‌هایی مانند: ای کاش، امیدوارم، قصد دارم و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *