ضعفهای بخش خدمات شهری و دولتی در شهر ما
ضعفهای بخش خدمات شهری و دولتی در شهر ما
حالا دیگر همه میدانیم که فقط کافی است شرایط آب و هوایی کمی تغییر کند و وضعیت از روال عادی خارج شود تا ضعفهای بخش خدمات شهری و دولتی به وضوح خودشان را نشان بدهند و مجموعهای از مشکلات را برای اهالی شهرستان به وجود بیاورند. مثلاً کمی که هوا گرم میشود شاهد قطعی مکرر و نارسایی شدید برق هستیم؛ کمی که باران میبارد خیابانها و کوچهها را آب میگیرد و حتی در برخی جاها رفت و آمد دشوار، بلکه غیرممکن میشود؛ هر از چندی هم آب لولهکشی شهرستان، هر بار به دلیلی تیره و آلوده میشود و تا چند ساعت و گاهی تا چند روز به همین وضع نامطلوب باقی میماند. درباره بارش برف هم تجربه به ما نشان داده که آنقدر دردسر و مشکل به همراه میآورد که عموم مردم خدا خدا میکنند نبارد و اگر هم میبارد برف شدیدی نباشد. تجربه برف سال گذشته که آن همه دردسر برای ما به دنبال داشت و دو سه روزی شهر را فلج کرد هنوز در خاطرمان هست و نیازی نیست که به گذشته دورتر و تجربههای قدیمیتر رجوع کنیم. گفتن این حرف تکرار مکررات است، اما واقعیت این است که شهرستان لاهیجان حتی در قیاس با دیگر شهرستانهای استان گیلان، در این حوزهها اصلاً کارنامه قابل دفاعی ندارد و شواهد و قراین موجود هم به ما نشان میدهند که وضع، حداقل در کوتاهمدت چندان تغییری نخواهد کرد و ما همچنان با چنین مسائلی مواجه خواهیم بود. به ویژه آنکه در سال پایانی دولت هستیم و اگر سابقه دولتهای قبلی در سال آخر کاریشان را نگاه کنیم میبینیم که معمولاً عملکردها ضعیفتر و بیتوجهیها بیشتر میشود. اما عجیب اینکه وقتی یکی از این ضعفها بروز مییابد و صدای اعتراض و نارضایتی شهروندان به حق بلند میشود، به مدیران و مسئولان برمیخورد و اغلب اوقات به جای پاسخگویی و پذیرش کاستیها، ابتدا مدتی سکوت میکنند و بعد هم یا تقصیر را گردن دیگری (گاهی حتی گردن مردم) میاندازند یا اینکه از اساس منکر قضیه میشوند (گاهی هم میگویند مشکل بوده، اما نه آن اندازه که این همه سروصدا به خاطرش بلند شود). واقعاً معلوم نیست در فکر این دسته از مدیران و مسئولان چه میگذرد. احتمالاً انتظار دارند که در حوزه کارشان مشکلات و نقایص بزرگ همچنان وجود داشته باشد و کسی چیزی نگوید، یا اینکه برای ضعفها و عیبها و ایرادهایی که دارند ممنونشان باشیم و برای کارهای نکرده و کوتاهیها از آنها تشکر کنیم. بدتر اینکه چند مدیر و رئیس شهرستان ما، کانالهای خبری و شبکههای مستقل اطلاعرسانی را به جوسازی و هیاهو و حتی دروغگویی و شایعهپراکنی متهم میکنند و به جای واکنش درست و معقول (یعنی پذیرش خطا و نقص، و تلاش برای جبران مافات)، آسمان را به زمین میدوزند و واقعیتهای مسلم و بدیهی را نفی میکنند و به اصطلاح «خورشید ظهر تابستان را منکر میشوند» تا عیب و ایراد حوزه کارشان را ـ به زعم خودشان ـ پنهان نگه دارند. در حالی که نه آن نقایصِ تا این حد آشکار را میشود انکار کرد و نه نارضایتی و آزردگی مردم را نادیده گرفت. تنها نتیجه این رفتارهای ناپسند و فرار از پاسخگویی، کاهش هرچه بیشتر اعتبار آن مدیر و رئیس است. این فکر که میشود با محدود کردن انتشار خبرهای اینچنینی موضوع را «مدیریت» کرد، فکر غلط و سادهانگارانهای است. اغلب اوقات حقیقت آنقدر واضح و معلوم است که با یا بدون پوشش خبری خودش را نشان میدهد. اتفاقاً پوشش خبری است که موضوع را در مسیر درست و عاقلانهاش نگه میدارد و به شرط پاسخگویی درست مسئولان، به کاهش آزردگی مردم و آرام کردن افکار عمومی منجر میشود.
ضعفهای بخش خدمات شهری و دولتی در شهر ما
عنوان مطلب در نسخه چاپی: انکار خورشید در ظهر تابستان ـ مشکل از اطلاعرسانی نیست