جمعه, فروردین ۳۱, ۱۴۰۳
مطالب ویژه

حدیث نیکرو و کارنامه او در سال ۹۷

یک: حدیث نیکرو، متولد اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در لاهیجان است. نخستین کار حرفه‌ای وی نمایش «آخرین شب هجرت» بود که سال ۱۳۷۳ به روی صحنه رفت و مجید فلاح شجاعی آن را کارگردانی می‌کرد. به زندگی حرفه‌ای وی که نگاه می‌کنیم به جوایز زیادی برمی‌خوریم که او از جشنواره‌های مختلف کسب کرده است. اولین بار سال ۱۳۷۸ برای نمایش «یکی بود، یکی نبود» در جشنواره‌ی تئاتر سوره استان گیلان جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را تصاحب کرد و از آن پس چند بار دیگر این موفقیت برای او تکرار و کارنامه‌ی کاری وی سال به سال پربارتر و سنگین‌تر شد. سال ۹۷ برای او سال شلوغی بود، به ویژه نیمه‌ی دوم آن. در این‌جا برخی از فعالیت‌های هنری نیکرو را در سالی که گذشت مرور می‌کنیم.

دو: مجموعه تلویزیونی «زندگی از نو» با بازی و نقش‌آفرینی حدیث نیکرو از هفتم مهر از شبکه پنج سیما به روی آنتن رفت. سریالی ۲۶ قسمتی که روایت ماجرای زندگی زوج جوانی بود که از تهران به شمال مهاجرت می‌کنند و با راه‌اندازی یک مجموعه گردشگری جنگلی در گیلان مقیم می‌شوند. این دو در این اقامتگاه از مسافران و مهمانان زیادی پذیرایی می‌کنند و با آدم‌های مختلفی مواجه می‌شوند؛ آدم‌هایی که هر کدام قصه‌هایی شنیدنی برای روایت کردن دارند. خیام وقار کاشانی و ژیلا آل‌رشاد نقش زن و شوهر این سریال را به عهده داشتند و بازیگران اصلی این کار محسوب می‌شوند، و به جز آن‌ها، نام‌های دیگری مثل رضا کیانیان و بهزاد فراهانی و آرش مجیدی و ستاره اسکندری و چند چهره‌ی دیگر نیز به عنوان بازیگران مهمان در قسمت‌هایی از سریال حضور یافتند. اما حدیث نیکرو در این مجموعه نقش لیلا، یکی از اقوام نزدیک این زوج را بازی می‌کرد. این نقش یکی از نقش‌های محوری و پررنگ این سریال، و شخصیت لیلا یکی از شخصیت‌های اصلی داستان بود. او زنی بسیار سخت‌کوش و کم‌توقع بود که بعد از فوت شوهرش، از تنها فرزند خود که پسری نوجوان بود مراقبت می‌کرد و یک‌تنه مقابل رنج‌ها و موانع می‌ایستاد و بار زندگی را به دوش می‌کشید. پیش از شروع این مجموعه تلویزیونی این نگاه وجود داشت که «زندگی از نو» نیز کاری کلیشه‌ای و ضعیف است و چیز تازه‌ای برای مخاطبان تلویزیون ندارد، اما رفته‌رفته بعد از پخش قسمت‌های اولیه معلوم شد که با کاری جذاب و پرکشش و متفاوت سروکار داریم، که انصافا در برخی صحنه‌ها بیننده را به هیجان می‌آورد. جذابیت نسبی این مجموعه به کنار، بازی ستودنی نیکرو در آن مطمئناً یکی از خاطرات خوب ما خواهد بود.

سه: همان زمان که «زندگی از نو» از تلویزیون پخش می‌شد، نیکرو مشغول بازی در مجموعه‌ی تلویزیونی دیگری به نام «خانواده دکتر ماهان» بود که در مازندران تصویربرداری می‌شد. قرار بود این مجموعه چندی بعد، در زمستان آماده پخش شود و به روی آنتن برود، اما به دلایلی که نمی‌دانیم هنوز «خانواده دکتر ماهان» در نوبت پخش قرار ندارد. فاز اول این مجموعه در تهران با کارگردانی راما قویدل انجام شد و فاز دوم آن نیز در استان مازندران با کارگردانی علی محمد قاسمی ادامه یافت. طبق گفته‌های تهیه‌کننده‌ی این مجموعه «موضوع خانواده دکتر ماهان حفاظت از محیط زیست، حمایت از حقوق حیوانات و حضور نوجوانان در زندگی و جامعه است».

چهار: اکران فیلم سینمایی «کاتی و ستاره» نیز به نیکرو مربوط می‌شد؛ زیرا وی یکی از نقش‌های اصلی این فیلم را به عهده داشت. «کاتی و ستاره» در دسته‌ی سینمای کودک و نوجوان جای می‌گیرد و داستانی تخیلی دارد. فیلم درباره موجوداتی است که هرکدام در جستجوی چیزی از سیاره دیگری به زمین می‌آیند و برخورد آن‌ها با مردم عادی و حوادثی که پس از این مواجهه روی می‌دهد ماجراهای جالبی را رقم می‌زند. نیکرو اواسط سال ۹۷ مدتی هم مشغول بازی در پروژه‌ی سینمایی «نیلوفر آبی» بود که عبدالحی شماسی آن را کارگردانی می‌کرد. اطلاعات زیادی درباره‌ی این کار به رسانه‌ها راه نیافت و جز فهرست نام عوامل سهیم در ساخت آن، چیزی در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر نشد.

پنج: اما اواسط مهر ماه بود که خبر نامزدی نیکرو در جشنواره تریون (TRYON) امریکا به عنوان بازیگر نقش اصلی زن در فیلم کوتاه «ورما» منتشر شد. این خبری بود که نمی‌شد به سادگی از آن گذشت. این اتفاق آنقدر مهم بود که بسیاری از رسانه‌های استان به آن پرداختند و درباره‌ی آن چیزی نوشتند. حتی رسانه‌ها و خبرگزاری‌هایی که معمولاً توجه چندانی به خبرهای هنری نشان نمی‌دهند نیز نتوانستند این بار نسبت به این خبر بی‌توجه بمانند. زیرا همه‌ی عوامل این کار از هنرمندان گیلان بودند و محل وقوع داستان فیلم نیز جایی در کوه‌های بکر و زیبای استان ما بود. فیلم کوتاه داستانی «ورما» ساخته‌ی سهیلا پورمحمدی است و زندگی یک خانواده جوان سه نفره دامدار در ییلاقات رودبار را روایت می‌کند. حدیث نیکرو در این فیلم نقش مادر خانواده را به عهده دارد؛ زنی که به دام‌هایش عشق می‌ورزد و آنان را همچون فرزندش دوست می‌دارد و برای نگهداری از آن‌ها دست به هر کاری می‌زند.

شش: ماجرای مجموعه‌ی تلویزیونی «زندگی از نو» برای حدیث نیکرو، حتی پس از پایان پخش آن نیز ادامه یافت. وی به اعتبار بازی ستودنی در این مجموعه به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن تلویزیون انتخاب شد. جشنواره تلویزیونی جام جم رویدادی است که طبق اعلام روابط عمومی صدا و سیما با هدف «ارزيابی عملكرد توليد، ارتقاء سطح كيفی برنامه‌سازی، تشويق از حمايت آثار برگزيده و ايجاد فضای مناسب رقابت» برگزار می‌شود. امسال شاهد پنجمین دوره‌ی برگزاری این جشنواره خواهیم بود؛ و اهمیت این دوره برای ما از دوره‌های قبلی بیشتر است. زیرا چنان که گفتیم حدیث نیکرو هم در بین نامزدهای نهایی بهترین بازیگر زن قرار دارد.

هفت: هرچند نیکرو در چند وقت اخیر بیشتر جلوی دوربین حضور داشته است، اما او بازی روی صحنه هنوز یکی از اولویت‌های زندگی حرفه‌ای وی محسوب می‌شود. او در نخستین روزهای دی ماه امسال با نمایش «افق رویداد» بار دیگر به صحنه تئاتر برگشت و همچون گذشته خوش درخشید؛ که البته این درخشش برای بازیگری مثل او که کارش را از نمایش روی صحنه آغاز کرده است و بعد از سال‌ها آزمون و خطا، حالا ظرفیت‌ها و ریزه‌کاری‌های این حرفه را خوب می‌شناسد قابل پیش‌بینی بود. نمایش «افق رویداد» در شهر رشت اجرا شد و نگار مراد آن را کارگردانی می‌کرد. خلاصه داستان آن نیز که همان زمان در رسانه‌ها انتشار یافت چنین است: «ما نمی‌دانیم در آن سوی افق رویداد چه می‌گذرد. شاید جهانی همچون جهان ما در آن سوی سیاهچاله‌ها پنهان باشد و شاید این جهان نمونه‌ای از جهان‌های موازی خود باشد». بررسی موضوع و مضمون این نمایش، ما را وارد بحث‌های فلسفی و پیچیده می‌کند و این گزارش را از مسیر اصلی آن خارج می‌سازد، و از این‌رو به آن ورود نمی‌کنیم. فقط ناگفته نماند که «افق رویداد» چهار بازیگر اصلی داشت که حدیث نیکرو یکی از آن‌ها بود.

هشت: در شماره گذشته‌ی مجله گفتیم که حدیث نیکرو در عرصه موسیقی نیز فعال است و به عنوان همخوان با دو گروه «رشت» و «دیلمون» همکاری می‌کند. گروه نخست روزهای یازدهم و دوازدهم دی ماه به مناسبت روز رشت کنسرتی اجرا کرد که نیکرو هم در آن حضور داشت. اما گروه دیلمون چندین و چند اجرا در شهرهای شمالی و جنوبی ایران داشت و حتی طبق شنیده‌های ما، آن‌ها به زودی کنسرتی هم در کشور عمان برگزار خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *