جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
مطالب عمومی

کتاب «مشاهیر گیلان»: نگاهی به زندگی بزرگان گیلان

«مشاهیر گیلان»، نوشته‌ی ابراهیم فخرایی

کتاب «مشاهیر گیلان» چنان‌که از عنوان آن برمی‌آید کتابی است «دربرگیرنده‌ی شرح حال ده‌ها تن از مشاهیر نامی گیلان و حاوی مطالب ناگفته و تصاویری نادیده از آن بزرگان».

از میان نوشته‌های مرحوم ابراهیم فخرایی که بعد از وفات وی منتشر شدند، کتاب «مشاهیر گیلان» یکی از ارزشمندترین‌هاست. چنان‌که از عنوان آن برمی‌آید کتابی است «دربرگیرنده‌ی شرح حال ده‌ها تن از مشاهیر نامی گیلان و حاوی مطالب ناگفته و تصاویری نادیده از آن بزرگان». البته این اثر، دایره‌المعارفی جامع و کامل از چهره‌های شاخص گیلان نیست، اما اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی برخی مشاهیر این دیار در آن وجود دارد که جای دیگری یافت نمی‌شود؛ به‌ویژه درباره‌ی کسانی که خود مرحوم فخرایی با آنان همعصر بود و بیشترشان را مستقیم یا باواسطه می‌شناخت. برای معرفی این کتاب چیزی بیشتری نمی‌توان گفت و همین چند جمله‌ی بالا، اهمیت و ارزش آن را به خوبی نشان می‌دهد؛ اما درباره‌ی مرحوم ابراهیم فخرایی و زندگی متلاطم و پُربار او گفتنی‌ها زیاد است. مختصری از زندگی‌نامه و تحصیلات و تجربیات او در مقدمه‌ی همین کتاب «مشاهیر گیلان» وجود دارد که با وجود خلاصه و کوتاه بودن، برای آشنایی اولیه با وی کافی به نظر می‌رسد.

اطلاعات کتاب: مشاهیر گیلان ـ نویسنده: ابراهیم فخرایی، بازخوانی و ویرایش: هادی میرزانژاد موحد ـ ناشر: انتشارات فرهنگ ایلیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *