شنبه, اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳
مطالب عمومی

نمایشگاه آثار دست‌ساز بچه‌های گروه کتابخوانی ردپای آسمان

چندی قبل نمایشگاهی از آثار دست‌ساز گروهی از کودکان و نوجوانان در محوطه بیرونی ساختمان اداره‌ی فرهنگ و ارشاد شهرستان لاهیجان برگزار شد؛ نمایشگاهی از بچه‌های گروه کتابخوانی «ردپای آسمان» که هدف آن ترویج کتابخوانی بود. نیلوفر امیدی مسئول این گروه می‌گوید که «ما معمولاً هر سه ماه یک بار یک رویداد فرهنگی و هنری برگزار می‌کنیم؛ این بار قرار شد که هر کدام از بچه‌ها صنایع دستی خودشان را، یعنی آنچه را که در توانشان است بسازند و در نمایشگاه عرضه کنند؛ از چیزهایی مثل نقاشی و عروسک گرفته تا کیک‌های خانگی. تاکید ما این بود که این وسائل دست‌ساز بدون دخالت و کمک پدر و مادر ساخته شوند». وی می‌افزاید: «با کمک و همراهی اداره فرهنگ شهرستان، از این آثار دست‌ساز نمایشگاهی جلوی همین اداره برگزار کردیم. روی آثار قیمت گذاشته شد، قیمتی که پرداخت آن برای عموم مردم ممکن و آسان باشد». امیدی به یکی دیگر از اهداف این برنامه هم می‌پردازد؛ اینکه «بچه‌ها بتوانند در کاری مثل فروش تجربه کسب کنند و مستقل بودن و استقلال فردی را از طریق تمرین بیاموزند».

اما اهداف دیگری هم در این برنامه وجود داشت؛ «قرار است با پولی که بچه‌ها از فروش به دست آورده‌اند، کتاب بخرند؛ حالا هر چندتا که شد. هر کدام از این بچه‌ها یکی از این کتاب‌ها را به عنوان یادگاری از حضور در این برنامه برای خودش نگه می‌دارد و بقیه را به بچه‌هایی که نیازمندند و وسع مالی خرید کتاب ندارند هدیه می‌کنند». امیدی، دستاوردهای این برنامه را بسیار بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت می‌داند و هم سطح نمایشگاه و کارهای بچه‌ها و هم شور شوق آن‌ها در فروش و هم استقبال خوب و گرم مردم را فراتر از پیش‌بینی‌ها توصیف می‌کند؛ آن‌هم برای نخستین نمایشگاه و اولین تجربه از این نوع. او می‌گوید که «ما بیشتر به آن جنبه‌ی فرهنگی کار و موضوع ترویج کتابخوانی فکر می‌کردیم، اما خدا را شکر این نمایشگاه از نظر اقتصادی هم بسیار موفق بود. تا جایی که تعدادی از بچه‌ها نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان فروش داشتند. این موفقیت باعث شده که به استمرار این برنامه فکر کنیم و هر بار سود حاصل از آن را به یک کار خیر جدید اختصاص بدهیم». وی اهداف برنامه را چنین برمی‌شمرد: «مهم‌ترین هدف ما و اولویت اصلی ما بالا بردن اعتماد به نفس بچه‌ها بود؛ که معتقدم به آن رسیدیم. این را می‌شد در تلاش و جدیت آن‌ها برای فروش کارهای‌شان و بازارگرمی آن‌ها دید. در کنار کوشش برای افزایش اعتماد به نفس، کسب تجربه زندگی اجتماعی و استقلال فردی هم مد نظر ما بود؛ اینکه بچه‌ها با فضای کلی کسب و کار آشنا شوند و زندگی اقتصادی را بهتر درک کنند. بعضی از بچه‌ها در پایان نمایشگاه به من می‌گفتند که حالا می‌فهمیم که چقدر پدر و مادرمان زحمت می‌کشند. هدف بعدی، که آن هم به اندازه‌ی هدف اول برای‌مان مهم بود، ترویج مطالعه و کتابخوانی است. این پولی که از عایدات این نمایشگاه به دست آمده در این کار هزینه خواهد شد. البته شاید در نمایشگاه‌های بعدی، پول را برای کار خیر دیگری مثل خرید لباس یا لوازم‌التحریر برای بچه‌های نیازمند صرف کنیم».

نادری، ریاست اداره‌ی فرهنگ و ارشاد و حامی اصلی برپایی این نمایشگاه هم به اهمیت هر دو جنبه تاکید می‌کند؛ یعنی هم آن بُعد کار که به فرهنگ و ترویج کتابخوانی ارتباط دارد و هم آن جنبه‌ی دیگر که به رشد شخصیت و افزایش اعتماد به نفس و خودباوری بچه‌ها برمی‌گردد؛ وی می‌گوید که «به نظرم یادگیری مهارت‌های زندگی بخش مهمی از این رویداد بود. این چیزی است که بچه‌ها، بسیار به آن نیز دارند و اینکه یاد بگیرند کاری را شروع کنند و به پایان ببرند و نتایج آن را بسنجند. همچنین مردمی بودن آن و مورد توجه قرار گرفتن از طرف مردم نیز از نکات مثبت و قابل دفاع این برنامه بود». اما امیدی در بخش پایانی سخنان خود، بعد از اشاره به کمک‌های موثر خانم نادری، به نکته‌ی مهمی درباره‌ی نگاه مردم پرداخت و گفت: «صادقانه امیدوارم که مردم ما به این نتیجه برسند که می‌توانند گاهی پول خودشان را در کارهایی که به آن عادت ندارند، مثلاً خرید کتاب هزینه کنند». ناگفته نماند که نیلوفر امیدی متولد سال ۱۳۶۸ ساکن لاهیجان، و دانش‌آموخته کارشناسی فلسفه و کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی است. وی اکنون مدرس آثار مفاخر ادبی ایران به گروه سنی کودکان و نوجوانان است و در چند مدرسه غیرانتفاعی نیز ادبیات و فلسفه تدریس می‌کند. دوره‌های آموزش آثار ادبی او زیر نظر اداره‌ی فرهنگ و ارشاد لاهیجان و در ساختمان همین مجموعه برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *