پنج شنبه, اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳
مطالب عمومی

با گناه دیگری، به جهنم نرو ـ رویه‌های نادرست برخی رسانه‌ها

با گناه دیگری، به جهنم نرو ـ رویه‌های نادرست برخی رسانه‌های خبری

 

اگر پیگیر اخبار استان و شهرستان هستید و در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم عضویت دارید، احتمالاً برخی رسانه‌های محلی و استانی را می‌شناسید. تعدادی از این رسانه‌ها در انتشار اخبار متنوع و پایبندی به اصول حرفه‌ای کار، کارنامه قابل دفاعی دارند و انصافاً خوب عمل کرده‌اند. اما متأسفانه برخی دیگر از آن‌ها چندان که باید، ضرورت‌های کار رسانه‌ای در محیط محلی را در نظر نمی‌گیرند و در مطالبی که منتشر می‌کنند اولویت‌بندی‌های نادرستی دارند. مثلاً بی‌اهمیت‌ترین اخبار و غیرمنطقی‌ترین سخنان برخی چهره‌های همیشه جنجالی را که نه خیری در آن است و نه ربطی به استان و شهرستان ما دارد بازتاب می‌دهند. یا تحلیل‌های صد در صد جناحی و تنگ‌نظرانه برخی به اصطلاح کارشناسان را، بدون در نظر گرفتن این واقعیت که انگیزه اصلی پشت این تحلیل چیست منتشر می‌کنند. دلیلی ندارد سخنان برخی چهره‌ها که ماهیت وجودی‌شان به بیان حرف‌های عجیب و غریب وابسته است و بدون جلب توجه رسانه‌ها عملاً به حاشیه می‌روند و منزوی می‌شوند مدام در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی محلی نشر و بازنشر شود. این رویه، به جای دعوت مردم به عقلانیت و آرامش (که نیاز حیاتی ماست) فقط مروج رفتارهای عصبی و غیرمنطقی و کنش و واکنش‌های خام و احساسی خواهد شد. یک ضرب‌المثل بسیار قدیمی داریم که می‌گوید «با گناه دیگری، به جهنم نرو»؛ که یعنی چنان نباشیم که خواسته یا ناخواسته در کار زشت و ناپسند دیگران شریک و سهیم شویم؛ توصیه‌ای خردمندانه که همه، به‌ویژه برخی اهالی رسانه باید به آن دقت داشته باشند. می‌توان گرایش سیاسی داشت، به کسی علاقه‌مند بود و با کس دیگری مخالفت کرد، اما انصاف و اعتدال، آن‌هم برای رسانه‌های محلی و منطقه‌ای ضروری و لازم است. آلوده کردن مسائل شهرستان و حتی استان، با جبهه‌بندی‌های رایج سیاسی در کشور و دامن‌زدن به دوقطبی‌های کاذب و ورود به سیاسی‌بازی، هیچ فایده‌ای برای مردم و همشریان ندارد و فقط باعث می‌شود که حواشی بر متن غلبه پیدا کند. افراط و تفریط، آسیب‌زا است و همه باید به این نکته دقت داشته باشیم که صراحت و شفافیت، با جنگ و دعوا و فحاشی و افترا تفاوت دارد. جاده‌صاف‌کن یا عمله بی‌مزد و مواجب برخی جریان‌های تاریخ‌مصرف گذشته شدن، کار رسانه‌ای نیست و کمکی به افزایش آگاهی عمومی و تشریح مسائل استان و شهرستان نمی‌کند. خلاصه اینکه فعالیت در عرصه اطلاع‌رسانی، مسئولیت‌ها و وظایف خاص و حساسی دارد و که نمی‌توان و نباید از آن‌ها غفلت کرد.

با گناه دیگری، به جهنم نرو ـ رویه‌های نادرست برخی رسانه‌های خبری ـ مجله لاهیجان ـ شماره ۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *