جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳
مطالب عمومی

انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر لاهیجان و نگاهی به تاریخچه‌ی آن

انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر لاهیجان در سال ۱۳۶۵ در طبقه دوم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لاهیجان تاسیس شد. این دفتر دومین دفتر استان گیلان پس از انجمن سینمای جوان رشت به شمار می‌رود و با فاصله ده ساله سه دفتر دیگر به جمع دفاتر استان گیلان اضافه شده است. اولین سرپرست دفتر لاهیجان، محمود تابنده با اصالت خوزستان (شهرستان اندیمشک) بود. او از ابتدای تاسیس این دفتر، یعنی از همان سال ۱۳۶۵ تا تیر ماه سال ۱۳۸۴ به مدت نوزده سال مسئولیت سرپرستی دفتر را به عهده داشت. پس از وی علی ارکیان شریفی برای شش سال این کار را به دست گرفت. او متولد شهر رشت بود و تا پایان سال ۱۳۹۰ در لاهیجان به کار خود ادامه داد. سرانجام با آغاز سال ۱۳۹۱ ابتدا سرپرستی و سپس ریاست دفتر لاهیجانِ انجمن سینمای جوانان ایران به یکی از همشهریان ما، یعنی به ساسان عادلی سپرده شد. از آن زمان تاکنون، وی عهده‌دار این مسئولیت بوده است.

دفتر لاهیجان برنامه‌های خود را از سال ۶۶ با برگزاری آزمون فیلمسازی و جذب هنرجو شروع کرد که با استقبال خوب علاقه‌مندان به فیلمسازی مواجه شد. همان سال اولین فیلم کوتاه زیر نظر این دفتر ساخته شد که «مرگ دوربین» نام داشت و آن را مجید نوروزی‌فر ساخته بود. نکته جالب این فیلم مضمون آن می‌باشد که درباره سینما و فیلمسازیست. در دوره‌ی اول تولیدات دفتر (۱۳۶۶- ۱۳۷۲) که تولیدات دفتر در فرمت هشت میلی‌متری بود، بیش از هفتاد فیلم کوتاه تولید شد که از فعال‌ترین فیلمسازان و هنرمندان آن دوره می‌توان از فرهاد ربیعی، محمود تابنده، مجید فلاح شجاعی، مجید نوروزی‌فر، اکبر منصوری، محمدتقی لون‌آمیز، نگار نادری، حمید پروانه، امیر حسنی، مجید رحیمی محسنی، رضا فلاح حیدری‌نژاد، محمد رهروان لاهیجی، زنده‌یاد علی رستگار طلب، زنده‌یاد یوسف عاشوری، زنده‌یاد اردشیر وزیری نام برد. از سال ۷۲ تا ابتدای دهه هشتاد این دفتر به ساخت فیلم‌های کوتاه با فرمت نوار مغناطیسی وی‌اچ‌اس و اس‌وی‌اچ‌اس روی آورد که بیش از ۱۵۰ فیلم کوتاه در این دوره ساخته شد و هومن بهمنش، مظاهر رمضانپور، ابوذر مزاری جلالی، ساسان عادلی، نواب محمودی، و نیما تابنده از فعال‌ترین فیلمسازان این دوره بودند. از سال ۸۴ به بعد با تجهیز دفتر به دوربین مینی دی‌وی، شاهد ساخت بیش از یکصد و پنجاه فیلم کوتاه بودیم. از ابتدای سال ۹۰ نیز این دفتر به دوربین دیجیتال مجهز شد که ماحصل آن ساخت بیش از یکصد فیلم کوتاه بوده است.

انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر لاهیجان در زمینه‌ی برگزاری کلاس‌های تک‌درس مشاغل سینمایی از ابتدای تاسیس تاکنون همواره جزو دفاتر فعال و هنرجوپذیر استان بوده و تاکنون بیش از پنجاه دوره کلاس‌های تک‌درس برگزار کرده است. شمار فارغ‌التحصیلان این دفتر تا امروز از مرز هزار و پانصد  نفر می‌گذرد. این دفتر همچنین بیش از پانزده دوره فیلمسازی برگزار کرده که خروجی این دوره‌ها تربیت و آموزش بیش از پانصد و شصت هنرجوی فیلمسازی است.

انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر لاهیجان در حال حاضر چند برنامه را در دستور کار خود دارد: برگزاری صد و بیست و چهار جلسه کانون عکس لاهیجان، برگزاری بیش سیصد جلسه کانون فیلمنامه‌نویسی و فیلم کوتاه از سال ۷۹ تاکنون و برگزاری بیش از ۱۵۰ جلسه کانون فیلم لاهیجان (نمایش و نقد و بررسی فیلم‌های بلند) و برگزاری کانون‌های فیلم مستند و انیمیشن.

از مهم‌ترین رویدادهای این دفتر می‌توان به برگزاری ورک‌شاپ فیلمسازی با موضوع چای با حضور فیلمسازان فعال استان در دی ماه سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ زیر نظر عباس کیارستمی فیلمساز نامی کشور و نیز ورک‌شاپ‌های فیلمسازی و عکاسی زیر نظر چهره‌های شاخصی مثل فرهاد مهرانفر، فرهاد ربیعی، هومن بهمنش، آرمان فیاض، رضا بهرامی‌نژاد، سعید نجاتی، محمدسعید محصصی، کریم ملک‌مدنی، شباب گلچین، مسعود زنده‌روح کرمانی و… اشاره کرد. چنان‌که کمی بالاتر به آن اشاره شد هومن بهمنش که امروز یکی از بهترین فیلمبرداران و تصویربرداران سینمای کشور محسوب می‌شود، فعالیت سینمایی خود را در ابتدای سال هفتاد در دفتر لاهیجان انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد. ناگفته نماند که در طول سی و دو سال فعالیت انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر لاهیجان ، هنرمندان نازنینی همچون زنده‌یادان علی رستگار طلب، یوسف عاشوری، مهدی دانش رفتار، اردشیر وزیری و اسماعیل شاهی را نیز از دست داد.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های فعلی انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر لاهیجان برگزاری ماهیانه‌ی سینما آینده (پاتوق فیلم کوتاه) در شهرستان‌های شرق گیلان است. این برنامه به همت انجمن سینمای جوان لاهیجان و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های شرق گیلان برگزار می‌شود و تاکنون در شهرهای لاهیجان، آستانه اشرفیه، لنگرود، رودسر و کیاشهر برگزار شده و مورد استقبال علاقه‌مندان به فیلم کوتاه قرار گرفته است. در این جلسات که همزمان در تهران در دفاتر انجمن سینمای جوانان سراسر کشور در حال برگزاری است بهترین فیلم‌های کوتاه ایران و جهان به نمایش درآمده و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. برگزاری دوره‌ی هفت‌ماهه‌ی فیلمسازی انجمن سینمای جوان لاهیجان در گام دوم و شروع ثبت‌نام دوره فیلمسازی سال ۹۷-۹۸ از دیگر برنامه‌های ویژه دفتر لاهیجان در حال حاضر است.

فهرستی از فیلم‌های کوتاه امسال انجمن سینمای جوانان ایران ـ دفتر لاهیجان :

  1. مستند کوتاه «درخت مشترک» ساخته: حسین غلامی
  2. مستند کوتاه «بودن یا نبودن» ساخته: حسین غلامی
  3. فیلم کوتاه داستانی «شیروونی» ساخته: فاطمه علیزاده
  4. فیلم کوتاه داستانی «دقیقه نود» ساخته آناهیتا خداداد
  5. فیلم کوتاه داستانی «آخرین بازمانده» ساخته: کارن جمال امیدی
  6. فیلم کوتاه داستانی «یک بسته فوری» ساخته: آنیا پاهکیده، بهار رحیمی
  7. فیلم کوتاه داستانی «مخاطب خاص» ساخته: مبینا علی‌نژاد
  8. فیلم کوتاه داستانی «فوتبال نازنین» ساخته: محمدرضا مرادی
  9. فیلم کوتاه داستانی «باغبان و آب‌پاشی» ساخته: محمدرضا مرادی
  10. مستند کوتاه «از علم‌بندی تا علم‌واچینی» ساخته: سعید شیروانی

 


بهار سال ۱۳۹۱ مسئولیت دفتر لاهیجانِ انجمن سینمای جوانان ایران به ساسان عادلی سپرده شد و وی از آن زمان تاکنون، عهده‌دار این وظیفه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *